Ziekteverwekkers kruipen in bolletjes

Wetenschappers van de universiteit van Florida en die van New Mexico gebruiken bolletjes van polymeren als een soort muizenval voor bacteriën. Wanneer bacteriën eenmaal op of in de bolletjes zijn gekropen, kunnen ze niet meer ontsnappen. Onder het licht van een lamp gaan de bacteriën een wisse dood tegemoet. Een bouwbeschrijving verscheen in het eerste nummer van het tijdschrift ACS Applied Materials & Interfaces.

De onderzoekers maakten holle bolletjes van afwisselend lagen positief en negatief geladen polyelectrolyten. De wanden hebben daarom zowel positief als negatief geladen groepen en binden goed aan bacteriewanden. Een vastzittende bacterie komt vervolgens nooit meer los. De ziekteverwekkende Pseudomonas aeruginosa die veel infecties in ziekenhuizen veroorzaakt bleek vaak in de val te lopen.

Bij zichtbaar licht produceren de polyelectrolyten bovendien singletzuurstof, een heel reactieve aangeslagen vorm van zuurstof die de gevangen bacteriën doodt.

De wetenschappers hopen dat hun bolletjes toegepast worden bij sterilisatie van medische apparaten en bij het maken van filters die beschermen tegen bioterroristische aanvallen.

Bron: ACS Applied Materials & Interfaces