In Florida is een draagbaar apparaat ontwikkeld waarmee je in het restaurant kunt vaststellen welke soort vis je op je bord krijgt. En dus ook of het de soort is die op het menu staat, schrijven de uitvinders in het tijdschrift Food Control.

Als hun bewering klopt dat aan dertig procent van alle in de VS verkochte vis een frauduleus naamkaartje hangt, is het zeker een gat in de markt.

In principe is de ‘QuadPyre RT-NASBA’ bruikbaar voor alle soorten vis, maar John Paul en collega’s van de University of Southern Florida hebben zich voorlopig beperkt tot ‘groupers’ oftewel tandbaarzen. Dat is een verzamelnaam: de Sea Food List van de FDA noemt 64 soorten uit elf geslachten die als ‘grouper’ mogen worden verkocht. Op het oog is dus niet of nauwelijks vast te stellen of een vis behoort tot die groep, of het een beschermd familielid is, of dat het helemaal geen grouper is maar iets goedkopers. Dat laatste komt nogal eens voor want grouper is een relatief dure vis.

RT-NASBA staat voor real-time nucleic acid sequence-based amplification . Hij zuivert RNA uit de vis op, en zoekt naar soortspecifieke sequenties. Volgens de publicatie kost een analyse minder dan 80 minuten, en in een persbericht zegt Paul het in drie kwartier te kunnen. Met de huidige technieken, die meestal naar DNA in plaats van RNA kijken, ben je uren of zelfs dagen bezig

Oorspronkelijk was het een labtafelmodel, maar inmiddels is een draagbare variant ontwikkeld die je ‘in het veld’ of zelfs op een vissersboot kunt gebruiken en die maar iets minder gevoelig is. Hij herkent nog niet alle groupers omdat van een paar soorten nog geen genetische informatie beschikbaar is, maar tijdens tests haalde hij al ruim 80 procent .

Een spin-off genaamd PureMolecular is bezig de assay in de markt te zetten onder de naam GrouperChek. Aan andere vissoorten wordt gewerkt.

bron: University of Southern Florida