Sociale wetenschappers moeten synthetische biologie van debâcle afhouden

Vanaf het begin sociale wetenschappers betrekken bij controversieel onderzoek om te voorkomen dat je ruzie krijgt met de publieke opinie. Dat is de insteek die het Imperal College in Londen heeft gekozen voor haar nieuwe Centre for Synthetic Biology and Innovation.

De oprichters hopen zo te voorkomen dat met synthetische biologie, oftewel het bouwen van kunstmatig genetisch materiaal voor biotechnologische productiedoeleinden, hetzelfde gebeurt als met genetische modificatie. Die techniek is indertijd zó onhandig geïntroduceerd dat het grootste deel van de Europese samenleving er instinctief een geweldige afkeer tegen ontwikkelde.

Vandaar dat Imperial College socioloog Nikolas Rose (BIOS, London School of Economics) heeft aangetrokken om de rest van de wetenschappelijke staf, en vooral ook de promovendi, te leren hoe ze aandacht kunnen besteden aan de sociale en ethische implicaties van hun onderzoek.

Bovendien gaat het centrum vanaf het begin samenwerken met overheid en industrie om regels op te stellen voor de toepassing van de toepassingen van synthetische biologie, en voor de manier waarop met octrooien moet worden omgegaan.

Het Centre for Synthetic Biology and Innovation is het eerste in zijn soort in de Britse publieke sector. De Engineering and Physical Science Research Council steekt er de komende vijf jaar in totaal 8 miljoen pond in.