In een muizenexperiment is gevonden dat stress een belangrijke factor is in het vergrijzen van je haar en hoe dat gebeurt, valt te lezen in een Nature-paper.

Er wordt vaak beweerd dat je grijs wordt van stress, maar dat was nooit wetenschappelijk aangetoond – tot nu toe. Bing Zhang, Ya-Chieh Hsu en collega’s van de groep Stem Cell and Regenerative Biology aan de Harvard University onderzochten deze relatie in muizen. Zij vonden dat bij stress het molecuul norepinefrine vrijkomt in het (ortho)sympathische zenuwstelsel, dat op zijn beurt weer in verbinding staat met haarzakjes in de huid.

In haarzakjes bevinden zich stamcellen, en een aantal daarvan fungeert als reservoir voor pigment-producerende cellen, die bij het aanmaken van haarcellen zorgen voor de kleur van je haar. Wanneer je lichaam norepinefrine produceert vanwege stress, gaat het via je sympathisch zenuwstelsel naar je haarzakjes waar het de stamcellen overmatig activeert. Dat zorgt er vervolgens voor dat al die stamcellen in pigmentcellen veranderen en het reservoir opraakt. Na slechts een paar dagen zijn alle pigment-regenererende stamcellen verloren, en de schade is permanent.

De onderzoekers willen met deze studie een licht schijnen op de destructieve gevolgen van stress en een startpunt vormen om de negatieve effecten van stress te blokkeren.