Met haar onderzoek naar een nieuwe vorm van immuun­therapie scoorde Damya Laoui hoog in MIT’s Europese ‘Innovators under 35’-ranglijst.

Immuuntherapie tegen kanker is hot. Ook Damya Laoui (32), postdoc bij de vakgroep cellulaire en moleculaire immunologie aan de Vrije Universiteit Brussel en het Vlaamse biotechinstutuut VIB, beweegt zich in dit drukke veld. En met succes, want het tijdschrift MIT Technology Review nam haar op in hun prestigieuze ranglijst European Innovators under 35.

‘Het is goede reclame, een teken van erkenning’

Laoui legt uit waar haar onderzoek zich op toespitst. ‘De dendritische cellen die we nu toepassen in immuuntherapie hebben monocyten als voorlopers. Het nadeel daarvan is dat ze ook protumorale (tumor-bevorderende, red.) eigenschappen hebben. Tijdens mijn promotieonderzoek ontdekte ik dat er ook andere types dendritische cellen in tumoren zitten die je kunt gebruiken voor immuuntherapie, de zogeheten cDC1- en cDC2-cellen. Deze cellen hebben als groot voordeel dat ze niet protumoraal zijn.’

Naast dit overduidelijke pluspunt biedt het gebruik van cDC1 en cDC2 nog een aantrekkelijk voordeel, aldus Laoui. ‘Wij halen de cellen direct uit de tumor. Dat is een belangrijk verschil met bestaande therapieën, waarbij je dendritische cellen uit het bloed isoleert, die vervolgens nog activatie nodig hebben. Ze moeten nog de juiste tumorantigenen meekrijgen, zodat ze de tumorcellen herkennen. Dat is heel lastig, want het is lang niet altijd duidelijke welke tumorantigenen nodig zijn. Doordat wij de dendritische cellen uit het tumorweefsel isoleren, bevatten ze meteen de juiste antigenen.’ Studies in muizen hebben laten zien dat de cDC1- en cDC2-cellen in staat zijn om tumorgroei te remmen.

Visibiliteit nodig