Vorig jaar schreef ik een column over de mooie link tussen muziek (reggae) en chemie, niet wetende dat ik deze zomer met de chemie naar de muziek zou toegaan.

Met het lectoraat forensisch onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam en de Politieacademie zijn wij met onderzoekers van het NFI en de TU Delft voor een gezamenlijk onderzoek naar vingersporen uitgenodigd op Lowlands, in het kader van Lowlands Science. We verzamelden drie dagen lang succesvol data met hulp van bezoekers van het festival, waarmee we vragen hopen te beantwoorden over onder­scheid tussen personen op basis van de chemische samenstelling van vingersporen en in activiteit op basis van de plaats van vingersporen op een voorwerp.

Wat ik minstens zo mooi vind aan dit initiatief, is chemisch onderzoek dichter bij de mensen brengen. Vaak hoor je bij alleen het woord scheikunde al reacties als ‘Oh, daar snap(te) ik nooit iets van’, terwijl bij velen de fascinatie voor chemische verschijnselen wel aanwezig is als je hen erop wijst. Hoe leuk is het dan om mensen op een festival weten te enthousiasmeren voor en uitleg te geven over concrete toepassingen van dit mooie vakgebied, zoals een vingerspoor chemisch profileren, en tegelijk data te verzamelen voor ons onderzoek? Een groot succes. ‘Wij doen graag mee!’, was veelal de reactie.

Chemische vraagstukken begrijpelijk maken voor welwillende niet-chemici is iets waarin ik altijd veel plezier heb en waaraan ik veel waarde hecht. Zo ook bij de Kinder-boekenweek vorig jaar met als thema ‘Raar maar waar!’. In dat kader heb ik bij mijn dochtertje in groep 3 experimentjes gedaan als introductie van ‘scheikunde’. Zeg nou zelf, wie wordt er niet enthousiast van een omslaande pH-indicator of een schuim­fontein? Prachtige reacties uit de enthousiaste klas: ‘Hoe kan dit eigenlijk allemaal?’ en ‘Waar hebt u dit geleerd?’. Wie weet wel de basis voor toekomstige collega’s.

Chemie is boeiend en fascinerend, en niet in de eerste plaats moeilijk. Of we dat stigma ooit helemaal kunnen keren weet ik niet, maar de poging ertoe zal vanuit ons allen moeten (blijven) komen: met de chemie naar de mensen toe.

Marc van Bochove, hoofddocent chemie en toxicologie, Hogeschool van Amsterdam.