De European Research Council (ERC) heeft 218 wetenschappers een ERC Advanced Grant toegekend. Deze persoonsgebonden beurzen, bedoeld voor gedurfd, nieuwsgierigheidsgedreven onderzoek, bedragen maar liefst €2,5 miljoen. Dat betekent een totale impuls van €544 miljoen voor ambitieuze wetenschappelijke ideeën. Ook de Nederlandse en Vlaamse chemie en life sciences gemeenschap valt in de prijzen.

KNCV- en NVBMB-lid Luc Brunsveld, hoogleraar chemische biologie aan de TU Eindhoven, krijgt een ERC Advanced Grant voor zijn voorstel ‘PPI-glue - Stabilization of protein-protein interactions; transforming molecular glue discovery from art into science’.

Koen Binnemans, hoogleraar metallurgische chemie aan de KU Leuven wist voor de tweede keer een ERC Advanced Grant in de wacht te slepen. Een zeldzame gebeurtenis. Binnemans krijgt de beurs voor zijn voorstel ‘CIRMET - Circular hydrometallurgy for energy-transition metals’.

Overige laureaten met een link naar chemie, life sciences, materialen, procestechnologie:

Nico Callewaert (Vlaams Instituut voor Biotechnologie): GlycoCar - Targeting of glycosylation pathways to empower CAR-T therapy of solid tumors

Alexander Dömling (Rijksuniversiteit Groningen): AMADEUS - Automated, miniaturized and accelerated drug discovery

Detlef Lohse (Universiteit Twente): MultiMelt - Melting and dissolution across scales in multicomponent systems

Huibert Mansvelder (Vrije Universiteit Amsterdam): FASTHUMANNEURON - A novel theory of human cortical microcircuit function: Dedicated neuronal networks for fast cellular and synaptic computation

An Martel (Universiteit Gent): GLOSSI - Targeting skin glycosylation patterns to protect threatened salamanders from disease driven extinction

Thomas Pardoen (Université catholique de Louvain): HAPI - Ultimate fracture toughness through thickness engineering

Robert Passier (Universiteit Twente): HEART2BEAT - Advanced human models of the heart to understand cardiovascular disease

Het overzicht van alle gehonoreerde voorstellen is hier te vinden.