Vetcellen op dieet schreeuwen om vet

Vetcellen nemen hun taak uiterst serieus. Hun proteoom is er helemaal op ingesteld om zo veel mogelijk vet op te slaan, ook als de rest van het lichaam zo nodig moet gaan lijnen. Dat melden Maastrichtse en Hasseltse onderzoekers in het Journal of Proteome Research.

Bij de publicatie zal een redactioneel verschijnen met de veelzeggende titel ‘very low calorie diet makes adipocytes scream’.

De onderzoekers zochten en vonden de moleculaire achtergrond van het beruchte ‘rebound-effect’, dat er voor zorgt dat mensen ná een afslankkuur in no time weer op hun oude overgewicht zitten. Daartoe zetten ze acht proefpersonen met overgewicht gedurende vijf weken op een calorie-arm dieet, dat hen gemiddeld bijna tien kilo deed afvallen.

Drie weken daarna werd een biopt genomen van hun vetweefsel. In die monsters werden zoveel mogelijk eiwitconcentraties vetcellen gemeten, als maat voor de genetische expressie.

Er kwamen significante verschillen aan het licht in de concentratie van zes eiwitten, die onder meer wijzen op cellulaire stress.

Laatste auteur Edwin Mariman, hoogleraar functionele genetica in Maastricht, legt uit: “We denken dat vetcellen na sterk afvallen stress ondervinden, die ze zo snel mogelijk willen kwijtraken door weer vet te gaan stapelen. Daardoor is hun vetzuur- en glucoseopname verhoogd. Wel zien we verschil van persoon tot persoon. Van sommige personen lijken de vetcellen geneigd om meer vet te verbranden dan van andere personen.”

bron: Universiteit Maastricht