Expressie van een nieuw gen in kippen voorkomt verspreiding van het vogelgriepvirus, zo meldden onderzoekers van Cambridge en Edinburgh University onlangs in Science.De ontwikkeling van deze nieuwe transgene kippen kan van groot belang zijn in de strijd tegen toekomstige vogelgrieppandemieën.

Met het ingebouwde gen brengen de transgene kippen een ‘lokvogelmolecuul’ tot expressie, waarmee het replicatie-apparaat, ofwel het polymerase-enzym, van het vogelgriepvirus voor de gek wordt gehouden. Het molecuul imiteert namelijk de plek op het griepvirusgenoom waaraan polymerase zich normaal hecht en de replicatie van het genoom begint. Hierdoor bindt de replicatiemachine zich aan het molecuul in plaats van het genoom en wordt het genetisch virusmateriaal niet gekopieerd met als gevolg: verminderde virusvoortplanting.

In vivo zag men de volgende resultaten: zowel de transgene kippen als de controlekippen werden ziek na besmetting met het vogelgriepvirus. Maar in tegenstelling tot normale kippen, besmetten de transgene kippen andere gezonde (transgene) kippen niet.

Waarom de besmette transgene kippen wel ziek worden, maar het virus niet verspreiden is nog onduidelijk. Maar dit maakt het resultaat niet minder belangrijk. Het voorkomen van virusverspreiding in kippen is van belang voor zowel de gezondheid van de kippen als de mens, aldus onderzoeker Dr Laurence Tiley van University of Cambridge. Gevogelte zoals de kip vormen een broedplaats voor nieuwe, gevaarlijke virussen die van dieren op mensen kunnen overslaan.

Het probleem met het ‘conventioneel’ vaccineren van kippen is dat het vaak niet voorkomt dat het virus zich verspreidt in een populatie. Verspreiding vergroot de kans dat het virus zich muteert en resistentie opbouwt tegen een vaccin. In de nieuwe transgene kippen daarentegen ‘sterft’ het virus samen met de besmette kip. Daarnaast is het fopmolecuul voor virussen erg lastig te omzeilen, aldus Tiley.

Vooralsnog zijn de transgene kippen niet voor consumptie bestemd. Verder onderzoek moet uitwijzen of deze transgene kippen een viruspandemie echt kunnen voorkomen en veilig zijn als kippenboutjes.

Bron: Science