Mechanisme besmetting celkern ontsluierd

Leuvense onderzoekers hebben het eiwit ontdekt dat het hiv-virus een celkern binnensmokkelt. Ze hopen hiermee op het spoor te zijn van een nieuwe generatie aidsremmers.

Ook kan de ontdekking van Frauke Christ en Zeger Debyser een rol spelen bij de ontwikkeling van gentherapie.

Het eiwit in kwestie is transportine-SR2, een zogeheten importfactor. Deze stof wordt niet door het virus aangemaakt maar door de cel.

Transportine-SR2 blijkt zich echter te binden aan integrase, een enzym dat wél door het virus wordt aangemaakt. Daarna neemt het het ‘pre-integratiecomplex’ op sleeptouw, waarin het genetische materiaal van het virus zit verpakt, en leidt het door de poriën van het kernmembraan. Daar kan het integrase het extra DNA inbouwen in dat van de gastcel, teneinde nieuwe virussen te produceren.

In Leuven vergelijken ze transportine dan ook met een soort veerboot. In celculturen die het eiwit niet aanmaken, blijkt het voor de gelegenheid groen gelabelde virus-DNA inderdaad niet tot de celkernen te kunnen doordringen.

bron: K.U.Leuven