Kippenantilichaam bindt slechter aan witte bloedcellen

Wetenschappers ontdekten dat het kippenantilichaam IgY een stuk slechter witte bloedcellen vastgrijpt dan zijn menselijke tegenhanger, het allergiedeeltje IgE.

Het kippenmolecuul IgY lijkt qua structuur sterk op het menselijk IgE, dat betrokken is bij allergische reacties. Voor ‘gezonde’ afweerreacties hebben mensen hun IgG in hun arsenaal, dat bacteriën en virussen om zeep helpt. Kippen hebben echter geen IgG-equivalent en daarom vervult IgY beide functies, van zowel allergieregelaar als microbendoder.

Hoofdonderzoekers Brian Sutton denkt dat er miljoenen jaren geleden een gevaarlijke parasiet ervoor heeft gezorgd dat mensen een sterk bindende antilichaam zoals IgE hebben ontwikkeld, terwijl kippen dat niet nodig hadden.

Bekend is dat IgE sterk aan witte bloedcellen bindt en daardoor het immuunsysteem laat doorslaan.
IgY blijkt nu juist zo’n 100 keer slechter aan witte bloedcellen te binden dan IgE, publiceren onderzoekers van King’s College London in Journal of Biological Chemistry.

De onderzoekers willen nu weten waarom IgE en IgY anders aan het oppervlak van de witte bloedcellen binden. Wellicht kunnen zij hiermee stoffen ontwikkelen die IgE loswrikken van de witte bloedcellen, waardoor een allergische reactie uitblijft.

Bron: BBSRC/JBC