Potentiële drug gaat ook niet-delende bacteriën te lijf

Tuberculosebacteriën maken het gas stikstofoxide (NO) en blazen zichzelf op wanneer ze de stof PA-824 voorgeschoteld krijgen. Hierover berichten onderzoekers van het National Institute of Allergy and Infectious Diseases in Science.

Eenderde van de wereldbevolking is geïnfecteerd met Mycobacterium tuberculosis, de bacterie die tuberculose veroorzaakt. Deze mensen zijn niet ziek, maar hebben een zogenaamde latente infectie. Dit houdt in dat de tuberculosebacterie aanwezig is, maar zich niet deelt. Er bestaat geen enkel geneesmiddel dat deze infecties tegen kan gaan.

De experimentele drug PA-824 is hoopgevend. Tot op heden was niet bekend hoe deze stof zijn werk deed. Mutanten die het enzym Ddn missen zijn niet gevoelig voor het stofje. De functie van dit enzym was ook nog niet helder.

De huidige studie laat zien dat Ddn, samen met een co-factor, verantwoordelijk is voor het metaboliseren van PA-824. Hierbij vormt zich het gas NO waardoor de bacterie wordt opgeblazen. Deze productie is het hoogst onder zuurstofarme condities.

Niet-delende bacteriën in latente TB-infecties zijn omringd door immuuncellen; een zogenaamd granuloom. Binnen in dit lichaampje is er weinig zuurstof. Optimalisatie van PA-824 kan daarom mogelijk leiden tot een drug die de latente TB-infecties succesvol kan bestrijden.

Omdat mensen geen Ddn-achtige enzymen hebben, en vele bacteriën wel, is het opgehelderde mechanisme ook interessant om andere ziekteverwekkende bacteriën te lijf te gaan.

Bron: NIH/ National Institute of Allergy and Infectious Diseases