Genetische link tussen dag-nachtritme en diabetes

Dat mensen die nachtdiensten werken een hoger risico hebben op ouderdomsdiabetes, was al langer bekend. Maar nu is het bijbehorende gen ook geïdentificeerd: MTNR1B. Dit gen codeert voor een receptor voor melatonine, het stofje dat het dag-nachtritme regelt.

Dat meldt een internationale groep wetenschappers onder leiding van de Zweedse endocrinoloog Leif Groop. De groep publiceert maar liefst drie artikelen in Nature Genetics deze week over het gen.

De onderzoekers hebben in een grootschalige studie met meer dan 18.000 diabetespatiënten aangetoond dat mensen met een exemplaar van het MTNR1B-gen een 9 procent hogere kans hebben op diabetes type 2, en mensen met twee gen exemplaren een 18 procent hogere kans. In 2007 testte de groep zijn hypothese al bij 3000 patiënten, maar toen kwam het verband niet aan het licht.

Bovendien komt het gen voort de melatoninereceptor voornamelijk tot expressie in de insulineproducerende bètacellen. Toen de onderzoekers in celkweken melatonine toevoegden aan de bètacellen, gingen deze minder insuline produceren. Melatonine blijkt via deze receptor dus diabetes type 2 te veroorzaken.

De onderzoekers hopen dat melatonineremmers diabetes type 2 kunnen bestrijden. Het nieuwe middel zou wel lokaal in de alvleesklier moeten werken, en weg moeten blijven uit de hersenen.

Bron: Nature News