Verpakt in een metal organic framework kun je stikstofmonoxide gecontroleerd toedienen als medicijn. Uit te proberen tegen hoge bloeddruk, bacteriële infecties en erectiestoornissen, schrijven Franse en Schotse onderzoekers in APL Materials.

Dat stikstofmonoxide (NO) geldt als het simpelste hormoon binnen de biochemie. Bekend is dat het invloed heeft op een hele reeks signaalroutes. Het beïnvloedt met name de bloedsomloop en de bloeddruk, en stuurt vermoedelijk ook mannelijke erecties aan. Daarnaast werkt het als vrij radicaal tegen micro-organismen; het menselijk immuunsysteem schijnt het speciaal voor dit doel aan te maken.

Het enige probleem met NO is dat het in grotere hoeveelheden een gas is, en dus heel lastig toe te dienen.

Op basis van ijzer(III)-ionen en vrij simpele polycarboxylaten hebben onderzoekers van het Institut Lavoisier Versailles, de University of St Andrews en de Université de Basse-Normandie nu een paar ‘metal organic frameworks’ (MOF’s) samengesteld die een behoorlijke hoeveelheid NO kunnen absorberen. Onder invloed van water komt dat NO vervolgens heel langzaam weer vrij. Volgens de onderzoekers is het tempo precies goed om het soort concentraties op te bouwen dat je voor een hormonale werking nodig hebt.

Hoe groot de kans is dat dit idee ooit in een klinische setting zal worden toegepast, is uit de publicatie helaas niet af te leiden - maar voor fysisch chemici is het natuurlijk smullen.

bron: American Institute of Physics