Twentse onderzoekers filmen de ware aard van pillen

Aan de Universiteit Twente is het voor het eerst gelukt om de verspreiding van een geneesmiddel uit een pil in real-time te filmen. De oppervlakteruwheid van de pil blijkt cruciaal voor de snelheid waarmee de werkzame stof vrijkomt, zo melden ze deze maand in Analytical Chemistry.

Het onderzoek is onder meer gefinanciering vanuit het nationale nanotechnologie-onderzoeksprogramma NanoNed.

Een internationale onderzoeksgroep onder leiding van Herman Offerhaus bekeek het vrijkomen van het astmamedicijn theophylline-anhydraat uit verschillende soorten tripalmitin-pillen. Dat gebeurde met CARS-microscopie (coherent anti-Stokes Raman scattering), een visualisatietechniek die het voordeel heeft dat hij onderscheid kan maken tussen chemisch verschillende moleculen.

In dit geval wordt de visualisering nog fraaier dankzij de neiging van theophylline-anhydraat om over te gaan in een monohydraat dat minder goed oplosbaar is en dan fraaie kristallen vormt.

De resultaten laten zien dat de manier, waarop de pillen worden geproduceerd, grote invloed heeft op de snelheid waarmee het medicijn de bloedbaan bereikt. Geperste pillen hebben een relatief ruw oppervlak waar het naar buiten komende medicijn gemakkelijk een tijdje aan blijft ‘hangen’. Geëxtrudeerde pillen zijn veel gladder, waardoor het medicijn linea recta in het bloed verdwijnt. Uiteraard heeft dat gevolgen voor de uitwerking die de pil op het lichaam van de patiënt heeft.

Het is tevens een fraaie demonstratie van de bruikbaarheid van de CARS-techniek in een realistische medische/biologische omgeving. In een vervolg op dit project gaan de onderzoekers kijken of ze ook de aanhechting van watermoleculen aan het medicijn kunnen visualiseren.

bron: STW