Eerste automaat die wetenschappelijk onderzoek kan doen

Aan de universiteit van Aberystwyth (Wales) is de eerste robot gebouwd die in staat is om nieuwe wetenschappelijke kennis te genereren. ‘Adam’ heeft reeds van 12 genen in gistcellen de functie ontsluierd, schrijven de bouwers in Science.

Tegenover de BBC verklaarde projectleider Ross King te verwachten dat robots zoals deze ooit de domme, tijdrovende rotklusjes in het lab zullen kunnen overnemen zodat menselijke wetenschappers ‘de tijd krijgen om meer geavanceerde experimenten te doen’.

Adam is speciaal ontworpen voor gistcel-onderzoek. Hij is in staat om zelfstandig hypotheses over de rol van een bepaald gen te formuleren, aan de hand van informatie over andere genen waarvan de werking al bekend is. Vervolgens kan hij het gen in kwestie uitschakelen bij een giststam en kijken wat er gebeurt. Aan de hand daarvan bepaalt de robot of de hypothese wel of niet moet worden verworpen.

Groot voordeel daarbij is dat Adam desnoods 1.000 experimenten op een dag kan doen.

King geeft toe dat hij waarschijnlijk minder geld kwijt was geweest als hij Adam niet had gebouwd en in plaats daarvan menselijke biologen had ingehuurd. Maar hij denkt dat zulke robots over 10 tot 20 jaar wel degelijk gemeengoed zullen zijn. “De eerste auto’s waren ook duurder dan een kar met paard”.

bron: BBC News, Science