Gemodificeerde planten zijn ook actief inzetbaar in de strijd tegen insectenplagen. Onderzoekers van Kansas State University (KSU) en Lund University suggereren dit met een proof of concept in Nature Communications.

De onderzoekers modificeerden de Australische plant Nicotiana benthamiana, die gerelateerd is aan de tabaksplant. De genetische aanpassing was zodanig dat de plant feromonen maakt die seksferomonen van twee vlindersoorten naäapt. De planten bleken in staat per stuk ongeveer 130 mannelijke motten aan te trekken. Dit is dan wel minder dan met synthetische feromonen, maar het productieproces daarvan is een stuk gevaarlijker.

De nieuwe methode is een proof of concept, maar je zou het kunnen gebruiken om van lastige insecten af te komen. De twee vlindersoorten waarop de onderzoekers testten eten bijvoorbeeld de bast en bladeren van bomen. Door het soort feromoon dat de plant aanmaakt te veranderen, kan je ook andere insecten aantrekken. Timothy Durrett, universitair docent biochemie aan KSU stelt dat het een milieuvriendelijker alternatief is dan pesticiden en goedkoper en veiliger dan synthetische feromonen.

Bron: Nature Communications