De Max-Planck-Medaille 2019 gaat naar de Twentse hoogleraar Detlef Lohse voor zijn onderzoek naar bellen en turbulentie.

Met deze medaille beloont het Deutsche Physikalische Gesellschaft sinds 1929 jaarlijks buitengewone prestaties in de theoretische natuurkunde; menig winnaar heeft tevens een Nobelprijs in de kast staan. Voor de Balzan Prize, die Lohse eerder dit jaar ontving, geldt hetzelfde.

Hans Casier is de nieuwe voorzitter van de Belgische industriekoepel essenscia. Hij volgt Wouter De Geest op, die het Vlaamse ondernemersnetwerk Voka gaat leiden. Casier studeerde chemie, landbouwwetenschappen en industrieel management, en is momenteel ceo van Ineos Phenol.

Tijdens CHAINS zijn NWO-Athenaprijzen uitgereikt aan twee Delftse onderzoekers: bionanowetenschapper Marie-Eve Aubin-Tam en materiaaldeskundige Monique van der Veen. Beiden zetten zich in voor de aanpassing van het tenuretrackbeleid van Nederlandse universiteiten, om een wetenschappelijke carrière beter compatibel te maken met het ouderschap. De Athenaprijs beloont excellente vrouwelijke chemici die een rolmodel vormen voor collega’s.