Eiwitconcentratie geeft ‘moleculaire leeftijd' aan

Amerikaanse onderzoekers denken een simpele bloedtest te kunnen maken die iemands ware ‘moleculaire’ leeftijd weergeeft. Dat gebeurt aan de hand van een eiwit waarvan de productie leeftijdsgebonden is, zo melden ze deze week op de website van het blad Aging Cell.

Vijf jaar geleden ontdekten de onderzoekers van de University of North Carolina al dat de expressie van het eiwit p16INK4a in de meeste zoogdierorganen sterk toeneemt naarmate het weefsel ouder wordt. In hun nieuwse publicatie laten ze zien dat dit ook geldt voor de expressie in T-lymfocyten in het bloed, en dat je die expressie rredelijk eenvoudig kunt meten.

Ze hebben de test gevalideerd door de leeftijd van 170 proefpersonen te bepalen. Daarbij bleek dat de expressie exponentieel stijgt als functie van de werkelijke leeftijd in jaren. Ook gedragsfactoren zoals tabaksgebruik en gebrek aan beweging, die het menselijk lichaam sneller doen verouderen, drijven de concentratie van de biomarker op. Dat laatste geldt ook voor overgewicht, maar die invloed bleek verrassend klein te zijn.

De reden voor de toename zou kunnen zijn dat p16INK4a de vorming van tumoren remt, en daardoor steeds harder nodig wordt naarmate iemand veroudert.

bron: University of North Carolina