In de VS is een draagbare Raman-spectrometer ontwikkeld die ‘nanovingers’ legt op melamine in melk. Veel handiger dan massaspectrometrie, claimen onderzoekers van Hewlett-Packard in Analytical Chemistry.

Zo’n melaminetest is nodig sinds malafide Chinese melkproducenten hebben ontdekt dat standaard-kwaliteitscontroles in de zuivelindustrie geen verschil zien tussen melamine en melkeiwitten. Met MS kun je dat verschil wèl zien, maar die procedure is nogal bewerkelijk en de apparatuur is kostbaar.

De nieuwe detector is gebaseerd op surface-enhanced Raman scattering (SERS), een techniek waarbij je het Ramansignaal van organische moleculen versterkt door ze te ‘vangen’ in een metaalstructuur. Die structuur bestaat in dit geval uit kunststof pilaartjes met een vergulde top, die in groepen van 5 op een chip staan. Als je zo’n chip in melk (of een andere vloeistof) drenkt en hem vervolgens laat opdrogen, dan worden de pilaartjes tegen elkaar aan gezogen waarbij eventuele melaminemoleculen er tussen blijven zitten.

De enige voorbehandeling bestaat uit het filteren van de melk om de échte melkeiwitten, die vele malen groter zijn dan melaminemoleculen, er uit te krijgen.

Volgens de onderzoekers ligt de melamine-detectielimiet in babymelk rond de 100 ppb, eentiende van wat volgens de FDA nog veilig is.