Ionische vloeistof verandert hout in pulp

Om cellulose en lignine te winnen uit hout, kun je het basismateriaal het beste oplossen in een ionische vloeistof. Op die manier is voor de pulp-, papier- en textielindustrie een forse milieuwinst te behalen, claimen Amerikaanse en Noord-Ierse onderzoekers in het tijdschrift Green Chemistry.

Nu wordt hout nog chemisch afgebroken door het onder hoge druk te behandelen met een mengsel van natriumsulfide en natriumhydroxide. Dit zogeheten Kraftproces is inmiddels 130 jaar oud en wordt alleen nog getolereerd wegens gebrek aan alternatieven.

Ionische vloeistoffen zijn organische zouten die bij kamertemperatuur vloeibaar zijn. Dat hout er soms in oplost, was al eerder gemeld. Het lijkt echter voor het eerst te zijn dat serieus naar dit verschijnsel is gekeken.

De onderzoekers hebben verschillende ionische vloeistoffen uitgeprobeerd en komen tot de conclusie dat 1-ethyl-3-methylimidazoliumacetaat het beste werkt. Zowel hard eikenhout als zacht dennenhout lossen hier gemakkelijk in op wanneer je het een beetje verwarmt.

Door toevoeging van een échte vloeistof, bijvoorbeeld water of een mengsel van water en aceton, kun je lignine en een celluloserijke fractie apart uit het mengsel extraheren.

bron: Queen’s University, Belfast