Zonder GFP moleculen volgen in levende cellen

Een nieuwe microscopietechniek maakt het mogelijk om moleculen in levende cellen te volgen zonder ze te labellen met grote fluorescente groepen. Wetenschappers van Harvard publiceren deze week over stimulated Raman scattering (SRS) microscopie in Science.

De nieuwe methode is gebaseerd op Raman scattering, het fenomeen dat moleculen een klein percentage fotonen met een kleine verandering in golflengte verstrooien. Deze verandering, de zogenaamde Stokes shift, is karakteristiek voor het molecuul.

De meeste fotonen worden echter zonder verandering in golflengte verstrooid. Het aantal fotonen waarbij Raman scattering optreedt als men een laser op een monster richt, is zo klein dat de verkregen signalen niet bruikbaar zijn voor microscopie. Gelukkig is het mogelijk om het effect te stimuleren. Als twee laserbundels op een molecuul gericht worden en het verschil in frequenties tussen de fotonen overeenkomt met een vibratiefrequentie van het molecuul dan treedt Raman scattering versterkt op.

De onderzoekers hebben hun microscopiemethode meteen gebruikt om het transport van medicijnen en vetzuren in cellen te onderzoeken. Met fluorescente eiwitten is dit soort onderzoek vaak niet goed mogelijk. GFP is vele malen groter dan een vetzuur, wat vaak problemen oplevert.

Bron: Science