Analyse brengt genetische achtergrond depressie aan het licht

Mutaties van calcium en natriumkanalen beïnvloeden manisch-depressief gedrag. Dat meldt een internationale onderzoeksgroep deze week in Nature Genetics.

Een genetische achtergrond voor manisch-depressiviteit is lastig aan te tonen, omdat de ziekte afhangt van veel verschillende genmutaties. De onderzoekers bekeken dan ook een genendatabank van 1,8 miljoen genen van meer dan 10.000 personen, van wie ongeveer 40 procent manisch depressief was.

Een variatie in het gen Ankyrin 3 (ANK3) bleek opvallen vaak voor te komen bij manisch depressieve personen. Het eiwit waarvoor het gen codeert zet natriumkanalen in elkaar, die betrokken zijn bij het afvuren van elektrische pulsen in zenuwcellen. Het antidepressivum lithium reduceert de expressie van ANK3, zo werd vorig jaar bekend.

Het andere gen dat met manisch depressiviteit geassocieerd wordt is CACNA1C, dat codeert voor een stukje van het calciumionenkanaal in de zenuwcellen. Met deze kennis kunnen de artsen op zoek naar geneesmiddelen die op deze genen aangrijpen.

Bron: NIH