Een bescheiden magnetisch veld kan nano-ijzeroxidedeeltjes dwars door een bacteriële biofilm heen trekken. En die biofilm dus van binnenuit slopen, melden Amerikaanse en Chinese onderzoekers. Pedro Alvarez en collega’s hopen er met name waterzuiveringssystemen mee te kunnen schoonhouden.

In het tijdschrift Environmental Science: Nano presenteerden ze zojuist het recept. Ze gebruiken zogeheten colloidal nanoparticle clusters (CNC’s), klontjes van Fe3O4-nanodeeltjes. Ze coaten die met chitosan, een polysaccharide met NH2-groepen waaraan bacteriofagen oftewel bacterievirussen zich covalent, dus stevig kunnen binden.

Een magnetisch veld van 0,066 tesla blijkt al voldoende om deze combinatie diep te laten doordringen in een biofilm. Dat geeft de fagen de kans om niet alleen de bacteriën aan het oppervlak maar ook de exemplaren onderin te infecteren.

Om het idee te testen kozen de onderzoekers voor een ‘polyvalente’, niet zo kieskeurige faag genaamd PEL1, uit de familie der Podoviridae. Daarmee wisten ze biofilms van zowel Pseudomonas aeruginosa PA01 als Escherichia coli C3000, gekweekt op een glasplaatje, binnen zes uur voor zo’n 90% te slopen.

Helemaal wegkrijgen doe je ze niet, en je loopt dus de kans dat het restant uiteindelijk resistentie ontwikkelt tegen de fagen. Om dat risico te minimaliseren werkt Alvarez nu aan nanodeeltjes met een cocktail van verschillende fagensoorten en antibiotica.

bron: Rice University