Methylkwik remt de voortplanting van ibissen op een heel bijzondere manier. De vogels worden er homo van, zo melden ecologen uit Florida deze week in Proceedings of the Royal Society B.

Eerste auteur Peter Frederick (University of Florida, Gainesville) benadrukt dat het niet hoeft te betekenen dat ook mensen homo worden door blootstelling aan kwik. Al is hij bang dat veel mensen deze conclusie nu juist wél zullen trekken.

Frederick ontdekte het verschijnsel dankzij een tamelijk dubieuze dierproef. Ze verzamelden 160 kuikens van de Amerikaanse witte ibis (Eudocimus albus), deelden die op in vier groepen van elk 20 mannetjes en 20 vrouwtjes, en voedden dieop met verschillende hoeveelheden methylkwik (CH3Hg+) in hun voer. Vervolgens werd hun nestelgedrag gedurende 3 jaar gevolgd.

Resultaat: door het methylkwik bleven 13 tot 15 procent meer nesten dan normaal zonder nakomelingen. En in een groot aantal gevallen kwam dat doordat het nest door twee mannetjes was gebouwd.

Homoseksualiteit komt bij sommige vogelsoorten wel vaker voor, maar voor zover bekend nooit bij ibissen. Wat het nog erger maakte was dat veel van de homo-ibissen het elk jaar opnieuw met elkaar probeerden, terwel hetero-mannetjesibissen de neiging hebben om hun echtgenote in te ruilen wanneer ze niet met eieren op de proppen komt.

Methylkwik geldt als de kwikverbinding die het schadelijkste is voor het milieu, omdat ze relatief gemakkelijk door dieren wordt opgenomen en zich vervolgens in het lichaam ophoopt. Dat kwik een hormoonverstorende werking heeft was al bekend, en dat de voortplanting er door wordt afgeremd was ook al eerder waargenomen. Maar niet dat het op déze manier gebeurt.

Frederick belooft binnenkort met een tweede publicatie te komen die exact het effect op de ibissenhormonen beschrijft. Hij verklapt alvast dat het vooral om testosteron en estradiol gaat.