Genetisch gemodificeerde cassave wapen tegen ondervoeding

Een cassavemaaltijd moet binnenkort genoeg zijn om de dagelijkse hoeveelheid vitamines en mineralen binnen te krijgen. Wetenschappers van Ohio State University hebben de knol zo genetisch gemodificeerd dat het verrijkte gewas ondervoeding te lijf kan gaan. Er zijn onder andere genen toegevoegd die zorgen dat de plant meer zink en ijzer opneemt uit de bodem. Ook zit de knol vol met pro-vitamine A en E.

De genetische modificaties zijn onderdel van het Cassaveplus-project, waarbij niet alleen de voedingswaarde van de knol, die van nature vooral suikers bevat, wordt opgeschroefd, maar ook de resistentie tegen virussen. Ook hebben wetenschappers voorloperstoffen van het giftige cyanide gereduceerd in de plant. Hierdoor hoeft de plant niet meer uitgebreid gewassen en gedroogd te worden om het cyanide te verwijderen, waardoor de plant sneller naar de consument kan.

Inmiddels hebben de wetenschappers in verschillende planten alle problemen getackeld. Nu is de uitdaging om één plant te kweken die gezond, cyranidevrij én virusresistent tegelijk is.

Het team hoopt de verbeterde cassave rond 2010 in Nigeria en Kenia in de grond te stoppen.

Bron: Ohio State University