Onderzoekers aan de Stanford University School of Medicine hebben een veilige en effectieve huidpleister ontwikkeld die diabetische zweren bij muizen helpt genezen. Bovendien voorkomt de pleister zweervorming en doorligwonden, melden de onderzoekers in het tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences.

Bloedvatvorming is essentieel voor wondgenezing. Door hoge bloedglucosewaarden kan het lichaam dit niet goed meer, waardoor ongeveer 15 procent van de patiënten met type-1 en type-2 diabetes zweren ontwikkelen. Deze niet-helende wonden zijn de belangrijkste oorzaak van niet-traumatische amputaties in Amerika.

Deferoxamine (DFO) kan de expressie van het eiwit dat de bloedvatvorming bevorderd en bij diabetes verminderd aanwezig is verhogen. De FDA keurde het geneesmiddel al goed voor de behandeling van hemochromatose, een aandoening waarbij te veel ijzer ophoopt in het lichaam. Het probleem is alleen dat DFO toxisch is wanneer je het te lang gebruikt. De onderzoekers ontwikkelden daarom een speciale huidpleister zodat je het geneesmiddel lokaal toe kunt dienen.

Allereerst moest DFO aangepast worden zodat deze de huid kan penetreren en daar de vorming van nieuwe bloedvaten kan stimuleren. Daarnaast moesten de onderzoeker ervoor zorgen dat het medicijn gecontroleerd afgegeven wordt. Na bijna vier jaar kwam het team met een oplossing. Ze pakten DFO in in een surfactant. Het surfactant verlaagt de natuurlijke oppervlaktespanning van DFO waardoor micropartikels ontstaan die de huid kunnen penetreren. Door de DFO-micropartikels in te bedden in een polymere matrix van enkele milimeters dik, worden de kwetsbare DFO micropartikels beschermd en geleidelijk afgegeven wanneer de matrix wordt afgebroken.

Zodra de pleister met de huid in aanraking komt, start de diffusie van de DFO-micropartikels en verplaatsen de moleculen zich in de wond en de huid. De huid van de muizen genas hierdoor veel sneller. Bovendien was de kwaliteit van de nieuwe huid beter dan het origineel. Daarnaast toonden de onderzoekers aan dat de DFO-matrix zweervorming bij een muis met diabetes voorkwam en menen ze dat dezelfde techniek ook effectief is bij de preventie van doorligwonden. De onderzoekers hopen snel te kunnen starten met klinische studies.