Ontdekking kan gewassen broeikaseffectbestendiger maken

SLAC1 is het gen dat bij planten verantwoordelijk is voor het open- en dichtdoen van de poriën (stomata) in de bladeren. Dat hebben een Japanse en een Fins-Amerikaanse onderzoeksgroep onafhankelijk van elkaar ontdekt, zo blijkt uit twee publicaties die door Nature tegelijk online zijn gezet.

Naar het regelmechanisme van stomata werd al tientallen jaren vergeefs gezocht. De ontdekking kan de weg wijzen naar planten die minder snel uitdrogen wanneer ze weinig water krijgen.

De stomata laten gassen als CO2 en ozon naar binnen, en waerdamp naar buiten. De opening wordt geregeld door cellen die er omheen liggen. Expressie van SLAC1 blijkt invloed te hebben op de anionkanalen in de membranen van die cellen: langzame stromen door die kanalen worden geremd, snelle niet.

De conclusies gelden voorlopig alleen voor de zandraket (Arabidopsis) maar de onderzoekers hebben goede hoop dat het ook bij andere planten zo werkt. Door het gen te modificeren hopen ze planten te kunnen creëren die bij droogte wél voldoende CO2 opnemen maar minder water laten ontsnappen.