DNA-onderzoek roept serieuze vragen op rond dood Führer

In een poging het mysterie rond de zelfmoord (?) van Der Führer te doorgronden vonden archeoloog Nick Bellantoni en onderzoekers van het Centre for Applied Genetics in Connecticut sterke aanwijzingen dat de schedel, waarvan wordt beweerd dat het die van Hitler is, in werkelijkheid afkomstig is van een vrouw. Dit blijkt uit een uitzending van het Amerikaanse geschiedenisprogramma MysteryQuest.

Gewapend met stukjes schedel en samples van de sofa die gevonden werd in de bunker waar Hitler zelfmoord zou hebben gepleegd, dook de archeoloog het lab in. “Wat als eerste opvalt op foto’s is dat de platen van de schedel vrij ver uit elkaar staan. Dat zie je niet vaak bij mensen boven de 50, en suggereert dus dat het van een veel jonger persoon afkomstig is. Ergens tussen de 20 en 30 schat ik zo. Bovendien lijkt het – ondanks het feit dat we maar een gedeelte hebben - relatief klein voor een volwassen man”, beweert Bellantoni in de uitzending van 16 september.

Doorslaggevend lijkt de DNA-analyse die volgt. Want ook al waren de stukjes schedel verbrand en beschadigd, de onderzoekers slaagden erin DNA te isoleren, te vermenigvuldigen met behulp van molecular copying en vervolgens het allosomaal DNA te analyseren. Conclusie: de schedel is afkomstig van een vrouw.

Voor de hand ligt dat de schedel van Frau Hitler, alias Eva Braun, is geweest. Zij pleegde – zo luidt het verhaal – samen met haar man zelfmoord waarna de lichamen tezamen zijn gecremeerd. Helaas klopt het verhaal dan al helemaal niet meer, want Eva nam - volgens getuigen - een cyanidecapsule, en daar krijg je geen gat van in je hoofd.

Het bloed van de sofa komt overigens wel van een man, maar of het van Hitler is kan slechts worden vastgesteld na vergelijking van het materiaal met DNA van een familielid. En die hebben de programmamakers niet bereid gekregen om mee te werken.

De schedel wordt bewaard door de Russen, die beweren hem te hebben gevonden op de plek waar het lichaam van Hitler werd verbrand. Bellantoni kreeg een uur de tijd samples te nemen en het bewijs te analyseren. Lang genoeg om de geschiedenisboeken toch maar niet helemaal meer te geloven.