Website met miljoen soorten zwaar overbelast

De Encyclopedia of Life is dinsdag voor het eerst online gegaan. Uiteindelijk moet deze website 1,8 miljoen pagina’s gaan omvatten, een voor elke Aardse soort die ooit een Latijnse naam heeft gekregen.

De belangstelling was zo overweldigend dat de server vrijwel meteen plat ging. Er werden 11,5 miljoen bezoekers geregistreerd binnen vijfenhalf uur (inclusief twee uur downtime). Populairste soort bleek de groene knolamaniet (Amanita phalloides), een van de giftigste paddenstoelen ter wereld.

De encyclopedie is nog lang niet compleet. Voor een miljoen soorten zijn pagina’s gereserveerd, maar het overgrote deel bevat alleen een naam en summiere gegevens over de afstamming.

Van 30.000 soorten zijn iets uitgebreidere gegevens beschikbaar dankzij koppeling met bestaande databanken. En van twee dozijn soorten, inclusief die knolamaniet, zijn uitgebreide voorbeeldpagina’s gemaakt om te laten zien hoe de encyclopedie uiteindelijk moet worden.

In 2017 moet het project zijn afgerond. Maar de redactie van Nature News moet nog zien of het ooit zo ver komt. Ten eerste moet je wetenschappers zo gek zien te krijgen dat ze al die pagina’s volschrijven. Ten tweede kan de financiering een probleem worden, zeker als je bedenkt dat er altijd geld nodig zal zijn om de servers in de lucht te houden.

“Meestal gaan dergelijke projecten als een nachtkaars uit wanneer de geldschieters hun belangstelling verliezen. Om ze tien jaar lang geïnteresseerd te houden wordt lastig”, zo luidt het zure commentaar.

bron: naturenews, Associated Press