In een Israëlisch lab is een eiwit gesynthetiseerd dat uit 304 aminozuurresiduen bestaat. Daarmee is het record voor totale chemische eiwitsynthese verpletterd, zo valt te lezen in Angewandte Chemie.

Het vorige record stond op ongeveer 200 aminozuren. Het tijdschrift C&EN wist onlangs te melden dat het gemiddelde voor commerciële synthese-opdrachten rond de 36 ligt.

Het door Ashraf Brik en collega’s (Ben-Gurion University of the Negev) gesynthetiseerde eiwit is een tetraubiquitine, dus een keten van 4 ubiquitine-eiwitten. Zulke ubiquitineketens dienen in levende cellen als label voor afgeschreven eiwitten die moeten worden afgebroken. Daarbij is tetraubiquitine de kortste keten die daadwerkelijk als label wordt herkend; langer mag ook.

Elk ubiquitinemolecuul biedt echter keuze uit 7 verschillende aanhechtingspunten voor het volgende ubiquitine, zodat er honderden verschillende tetraubiquitines mogelijk zijn. Wat precies het verband is tussen de structuur en de betekenis van zo’n label is nog lang niet duidelijk. En omdat ubiquitines zich in het lab maar heel moeizaam aan elkaar laten breien, was het tot nu toe slechts beperkt mogelijk om er proefjes mee te doen.

Dat laatste zou nu dus moeten zijn opgelost. Het eerste synthetische teraubiquitine bestaat uit 4 identieke bouwstenen, maar met de nu ontwikkelde syntheseroute moet je in principe elke gewenste combinatie kunnen maken.

De volgende uitdaging is om ze ook daadwerkelijk allemaal uit te proberen.