Coelacanten zijn monogaam. Een DNA-vaderschapstest bewijst het, zo schrijven Duitse onderzoekers in Nature Communications.

En mocht u het woord ‘coelancant’ alleen kennen als vloek van kapitein Haddock: het is tevens een kwastvinnige vis die te boek staat als ‘levend fossiel’ omdat hij de laatste 400 miljoen jaar nauwelijks meer is geëvolueerd. Lange tijd nam de wetenschap aan dat hij al heel lang geleden was uitgestorven, tot in 1938 werd ontdekt dat hij nog vrolijk in de Indische Oceaan rondzwom.

Van die coelacanten is nog steeds niet zo veel bekend. Echt talrijk zijn ze waarschijnlijk niet, en meestal zwemmen ze sowieso te diep om ze gemakkelijk te kunnen volgen. Vandaar dat niemand ooit veel heeft gezien van hun liefdesleven.

Wel is bekend dat ze levendbarend zijn: de kleintjes komen in de buik van de moeder uit het ei. En de Duitsers zijn er nu in geslaagd om DNA in handen te krijgen van twee zwangere vrouwtjesvissen én van hun embryo’s.

Een testje op 14 verschillende genen wees uit dat van elk gen nooit meer dan 3 verschillende allelen waren te vinden. Het lijkt er dus sterk op dat al die embryo’s dezelfde vader hebben, wat bij modernere vissen zeker niet vanzelfsprekend is.

De onderzoekers konden zelfs het genotype van die vader reconstrueren, maar hebben geen idee welke coelacant het is.

bron: Ruhr-Universität Bochum