Troonopvolger zet debat opnieuw op scherp

De grootschalige ontwikkeling van genetisch gemodificeerde gewassen kan leiden tot de grootste milieuramp aller tijden. Dat zegt de Britse kroonprins Charles in de Daily Telegraph. Daarmee lijkt hij op ramkoers te liggen met de huidige Britse regering, die sinds 2000 al 54 veldproeven met gen-gewassen heeft toegelaten.

De prins beweert dat multinationals bezig zijn met “een gigantisch experiment met de natuur en met de hele mensheid, dat serieus verkeerd is gelopen.” Hij vreest dat het onderzoek de Aardse landbouwgrond blijvend beschadigt, dat kleine boeren door de molochs van hun land verdreven worden, en dat het er op uitdraait dat niemand straks meer te eten heeft.

“If that is the future, count me out”, aldus Charles.

Als voorbeeld noemt hij projecten met gen-gewassen in India, die de waterhuishouding ter plekke ernstig hebben verstoord. De planten groeiden te hard en verbruikten meer water dan de natuur kon leveren.

De Britse wetenschappelijke wereld probeert de samenleving er juist van te overtuigen dat er méér gen-gewassen nodig zijn om de honger in de wereld te bestrijden. De opmerkingen van de kroonprins komen haar bijzonder slecht uit. Dat de man een voorstander is van biologische landbouw was al langer bekend, maar dit keer gaat hij met zijn opmerkingen wel heel erg ver. En de meeste lezers van de Daily Telegraph lijken hem nog gelijk te geven ook.

Wat de Queen van de stellingname van haar oudste zoon vindt, is helaas niet bekend.

bron: BBC News, Daily Telegraph