Om volwassen cellen te herprogrammeren tot stamcel moet je niet alleen genen toevoegen maar er ook eentje uitzetten. Zo gaat letterlijk de rem er af en wordt de kans op succes veel groter, schrijven Israëlische onderzoekers in Nature.

Jacob Hanna en collega’s van het Weizmann-instituut in Rehovot claimen dat hun muizencellen in vitro nu voor bijna 100 procent met succes worden hergeprogrammeerd. Eerder kwamen ze niet verder dan 10 procent. En dat was dan nog met gemodificeerde cellen waarin een cassette met herprogrammeergenen zit, die je door toediening van doxycycline kunt aanzetten. Met ongeprepareerde cellen mag je tot nu toe blij zijn als je één procent haalt.

Het uit te zetten gen codeert voor een eiwit genaamd Mbd3, dat een essentieel onderdeel vormt van een mechanisme dat bepaalde genen permanent uitschakelt. Kennelijk blokkeert het onder meer de genen die een stamcel tot stamcel maken, op het moment dat een embryo ver genoeg ontwikkeld is om die stamcellen niet meer nodig te hebben.

Als je dán probeert om toch weer stamcellen te maken door extra exemplaren van die genen in te brengen, dan ben je volgens Hanna eigenlijk bezig om tegelijk het gas- en het rempedaal in te trappen.

Hij vermoedt dat het uitschakelen van Mbd3 ook de kwaliteit van de herprogrammering verbetert, omdat je ook geen cellen meer krijgt waarbij het proces eigenlijk maar half is geslaagd. Maar dat is hij nog aan het onderzoeken.