In de VS zijn 23,7 miljoen atomen in houtige biomassa tegelijk gesimuleerd op de computer. Het maakt iets duidelijker waarom lignine zo’n sta-in-de-weg is bij de productie van bio-ethanol. juichen onderzoekers van Oak Ridge National Laboratory.

De simulatie omvatte lignine, cellulose en enzymen die de cellulose moeten afbreken tot suikers. Die werden in ‘beweging’ gebracht op de Cray XK7 Titan, naar eigen zeggen de snelste supercomputer van de VS.

De onderzoekers modelleerden de beweging van de atomen in stapjes van 4 femtoseconden. Uiteraard mochten ze de Titan niet fulltime gebruiken maar na een jaar hadden ze een filmpje van 1,3 microseconden bij elkaar gesprokkeld.

In Biotechnology for Biofuels verschenen zojuist de resultaten. Ten eerste bindt lignine cellulose op de plekken waar de enzymen eveneens een voorkeur voor hebben. Ten tweede blijkt lignine ook op het cellulosebindende domein van die enzymen te passen. Het zit dus aan alle kanten de werking van die enzymen in de weg.

Het suggereert dat je die enzymen zou moeten modificeren zodat ze alleen nog op cellulose passen, maar niet op lignine.

bron: ORNL