Termietenenzymen breken cellulose af

Hoewel ze een flinke plaag kunnen zijn, zijn termieten ook handig voor biobrandstoffenproductie. De kleine beestjes leven op houtachtige materialen, zoals lignocellulose. En dat zijn nu net de stoffen die moeilijk afbreekbaar zijn tot glucose, een grongstof voor biobrandstof.

Een scan van het zogenoemde ‘digestoom’ van de termiet was dus op zijn plaats, melden wetenschappers van de University of Florida in het tijschrift Biofuels, bioproducts & biorefining.
De wetenschappers nemen hierbij niet alleen de genen en eiwitten van de termiet onder de loep, maar ook die van de symbionten die de termiet helpen met zijn spijsvertering.

De enzymen van de glycosyl hydrolase familie 9 van de termiet blijken nu goed samen te werken met de exoglucanases van de eencelligen in de darmen van de termiet. Tijd voor een verdere analyse van deze enzymen, zodat het op industriële schaal kan worden ingezet. De wetenschappers willen ook kijken naar andere houtvretende beestjes, zoals bepaalde kevers, wespen en vliegen.

Bron: Wiley Blackwell