Kankerverwekkende eiwitten verspreiden zich in lipidebolletjes

Kankercellen die de gemuteerde groeifactor EGFRvIII tot expressie brengen blijken lipidebolletjes af te scheiden met daarin kanker-inducerende eiwitten, melden Canadese wetenschappers op de site van het tijdschrift Nature Cell Biology.

Deze bolletjes worden ‘oncosomen’ genoemd. Ze bevatten eiwitten die signaaltransducties beïnvloeden in gezonde cellen, waardoor deze zich als kankercellen gaan gedragen. Omdat de oncosomen via het bloed van een patiënt reizen, biedt deze ontdekking perspectieven voor de diagnostiek.

Het was al bekend dat de aanwezigheid van de gemuteerde groeifactor EGFRvIII aangaf dat de tumor zeer kwaadaardig was, ook al kwam deze slechts in een fractie van de tumorcellen voor.

Dat blijkt nu te komen doordat EGFRvIII de aanmaak van oncosomen induceert. Die maken zich los van het celmembraan met een vrachtje van kankerverwekkende eiwitten, waaronder ook EGFRvIII. Via de bloedbaan reist het oncosoom door het lichaam, tot het versmelt met het membraan van een andere cel. Vervolgens stimuleert EGFRvIII verschillende signaaltransducties zoals MAPk en Akt, en gedraagt zich vervolgens als een tumorcel.

Het goede nieuws is dat de diagnostiek van deze tumoren wordt vergemakkelijkt door de wetenschap dat de oncosomen zich via het bloed verplaatsen. De expressie van EGFRvIII komt vooral voor bij hersentumoren, waarbij de diagnose via een biopsie moet gebeuren. Dit is een onprettige en gevaarlijke procedure, die in de toekomst wellicht vervangen kan worden door een simpele bloedtest.

bron: Nature Cell Biology