Het allereerste artikel op de website van Chemical Science, het nieuwste tijdschrift van de Royal Society of Chemistry, is geschreven door de Eindhovense organicus Bert Meijer en zijn promovenda Maartje Bastings. Zowel de auteurs als de uitgever zijn daar bijzonder trots op, zo valt te concluderen uit een reclamefilmpje dat ze speciaal voor de gelegenheid hebben gemaakt.

In het filmpje vertelt Meijer dat hij maar één collega kent die ooit een vergelijkbare eer te beurt is gevallen: zijn promotor Hans Wynberg, die in 1965 de allereerste pagina’s van Chemical Communications mocht vullen.

Chemical Science moet volgens de RSC een blad worden voor ‘findings of exceptional significance from across the chemical sciences’. Het belooft onder meer ruimte te bieden voor lange artikelen, zodat de auteurs zich niet meer in alle mogelijke bochten hoeven te wringen om hun onderzoek kort samen te vatten.

De publicatie van Meijer en Bastings voldoet in elk geval aan het laatste criterium. Of hun onderzoek naar ringvorming bij noncovalente supramoleculaire assemblage van polymeren op enzymbasis inderdaad ‘exceptional’ is, mag eenieder voor zichzelf beoordelen. Dat de gehele inhoud van Chemical Science ter introductie gratis is te downloaden, is daarbij zeker een voordeel.

Overigens: het allereerste stuk in Chemisch Weekblad nummer 1 (3 oktober 1903) was een toespraak gehouden tijdens de allereerste vergadering van de (toen nog niet Koninklijke) Nederlandse Chemische Vereniging, door de voorzitter prof. Ernest Cohen. Het eerste wetenschappelijke artikel was een verhandeling over cyclische koolwaterstoffen door de Groningse organicus Johan Eijkman.

bron: RSC