Smaakmakende genen lenen zich voor modificatie

Amerikaanse en Franse biochemici hebben gesleuteld aan genen die planten hun smaak geven. Ze concluderen er uit dat het heel goed mogelijk moet zijn om die smaak te veranderen, zo schrijven ze in Nature.

De nuttigste toepassing zou wel eens kunnen zijn dat je planten op deze manier extra weerstand tegen insecten kunt meegeven. Maar de persvoorlichter van de University of Texas Medical School is alvast lekker gemaakt met de voorspelling dat er ooit bananen met aardbeiensmaak of watermeloenen met de wilde frisheid van limoenen op de markt zullen komen.

Voorlopig hebben C.S. Raman en Pierre Nioche alleen de smaak van een zandraket (Arabidopsis thaliana) veranderd. Ze keken naar twee enzymen uit de cyctochroom P450-familie. Alleenoxidesynthase (AOS) zet organische peroxiden om in jasmonaat, de stof die jasmijn haar specifieke geur geeft. Hydroperoxidelyase (HPL) produceert andere stoffen die worden samengevat onder de noemer ‘green leaf volatiles’(GLV).

De onderzoekers hebben nu ontdekt dat je maar één aminozuur hoeft te veranderen om AOS om te toveren in iets dat zich als HPL gedraagt. Eén puntmutatie is dus al voldoende voor een smaakverandering, en dat maakt het eenvoudiger dan gedacht om er mee te knoeien.

bron: University of Texas