Nieuw middel beschermt muizen tegen straling

Een nieuwe polypeptide uit een onschadelijke salmonellabacterie beschermt gezonde cellen tegen gammastraling. Dit maakt bestralingstherapie tegen kanker selectiever. Nu sterven door bestraling zowel gezonde als kankercellen, doordat de straling geprogrammeerde celdood (apoptose) inschakelt.

Het polypeptide CLBLB502 bindt aan het Toll-like receptor5, en activeert hiermee de nucleaire factor factor kappa-B, die apoptose remt. De onderzoekers injecteerden het peptide in muizen en gaven hun daarna een dodelijke gamma-stralingsdosis van 13 Gray.

Ongeveer 90 procent van de muizen overleefde de bestraling, en zowel het darmstelsel als het beenmerg waren minder beschadigd. Dit maakt de therapie beter dan amifostine, het beste beschermingsmiddel tot nu toe tegen straling, melden de onderzoekers van Roswell Park Cancer institute in Buffalo New York in Science.

Niet alleen bij kanker kan het middel helpen. Ook bij terreuraanvallen met stralingsbommen kan het middel van belang zijn.

Een eerder ontwikkeld geneesmiddel Neummune beschermt mensen tegen schade, als je het binnen negen uur na bestraling geeft. Het nieuwe middel heeft na bestraling echter geen beschermend effect. Wellicht kunnen Neummune en CBLB502 samen gebruikt worden.

Bron: Science/New Scientist