Opgevoerde aalcellen leveren stroom

Een nieuw computermodel voorspelt dat elektrische aalcellen stroom kunnen leveren voor medische implantaten. Dat hebben ingenieurs van Yale University en het National Institute of Standards and Technology (NIST) aangetoond.

De ingenieurs hebben de stroomleverende cellen (elektrocyten) van een binnen- en buitenmembraan voorzien, zodat het beste model 40 procent meer stroom levert per zenuwpuls dan natuurlijke cellen Een kubusje van kunstmatige elektrocyten met een ribbe van 4mm zou continue 300 mW aan stroom kunnen leveren om een klein micro-implantaat op gang te houden, melden de onderzoekers in Nature Nanotechnology.

Elektrocyten werken net als menselijke zenuwcellen. Zij openen hun ionenkanalen als ze een chemisch signaal van buiten krijgen. Hierdoor stromen natriumionen de cel in en kalium ionen de cel uit. Hierdoor gaan er nog meer kanalen open en wordt het signaal nog sterker, waardoor een elektrische puls door de cel gaat lopen.

Volgens de onderzoekers moet het niet al te moeilijk zijn om de dubbele membranen en kunstmatige ionkanalen te isoleren, hier zijn veel protocollen inmiddels voor beschikbaar.

Bron: NIST