Onze leden geven de chemie en life sciences kleur en betekenis; wie zijn zij? Deze keer op het podium: KNCV-lid en voormalig bestuurslid van Jong KNCV Yacintha Vermeer.

IMG_5058_EB

Wat doe je met chemie?

‘Ik werk sinds oktober 2021 in Frankrijk bij een fabriek van DSM Nutritional Products. Hier produceren we onder andere vitamines voor consumptie en voor diervoeding. In mijn dagelijkse werk op de kwaliteitsafdeling houd ik me op een heel praktische manier bezig met de chemie van deze vitamineproductie. Wanneer er bijvoorbeeld technisch iets veranderd moet worden in een proces, dan kijk ik met productie mee wat de effecten hiervan kunnen zijn op het eindproduct.’

Wat was het leukste experiment dat je hebt uitgevoerd?

‘In mijn studietijd in Delft heb ik aan veel gave experimenten mogen werken in de biotechnologielabs, maar het meeste plezier heb ik gehad tijdens het experimentele gedeelte van mijn profielwerkstuk op de middelbare school. Toen ging ik van verschillende soorten afval bioplastic maken. Ik zie nog voor me hoe ik stond te roeren in een chemisch mengsel met garnalenschillen voor chitine-extractie, op dat kleine maar fijne lab naast het scheikundelokaal. Door dat project wilde ik een scheikundige opleiding gaan doen.’

Welk recent nieuws in de chemie is je bijgebleven?

‘Ik volg vooral veel toegepaste chemie, dus bijvoorbeeld het recente nieuws dat officieel het startsein is gegeven voor de bouw van de FDCA-fabriek van Avantium in Delfzijl vond ik heel gaaf. Een ander nieuwsitem waar ik aan denk is een recent stuk in C2W | Mens & Molecule over een onderzoek waarbij plasticdeeltjes waren gevonden op bergtoppen in de Alpen. Ik heb dat artikel nog uitgeknipt.’

‘Via de KNCV kun je in contact komen met leden van zusterverenigingen in het buitenland en op die manier een heel interessant chemisch netwerk opbouwen’

Welke beroemdheid zou je wel eens willen ontmoeten en wat zou je dan vragen?

‘Oh, zoveel! Vooral mensen in de politiek denk ik, die belangrijke keuzes maken voor de toekomst van onze wereld. Ik zou bijvoorbeeld wel Angela Merkel willen ontmoeten, de ultieme bèta in de politieke wereld natuurlijk, en haar vragen naar haar huidige visie op de energietransitie in Duitsland. Of ze nog steeds achter de Atomausstieg staat, bijvoorbeeld.’

Waar kijk je komend jaar naar uit?

‘Het weer eens live kunnen bijwonen van de Avond van de Chemie! En dan iedereen in vloeiend Frans kunnen begroeten.’

Waarom vind je het belangrijk om lid te zijn van de KNCV?

‘Ik vind het een heel mooi idee dat veel chemici in Nederland zijn verenigd in één club. Daarnaast ben ik een tijdje actief geweest in het bestuur van Jong KNCV in mijn studietijd. Ik ben ervan overtuigd dat het netwerk van de KNCV met name voor jonge chemici super waardevol kan zijn. Via de KNCV kun je zelfs in contact komen met leden van zusterverenigingen in het buitenland, en op die manier een heel interessant chemisch netwerk opbouwen.’

Wat betekent het bedrijf op de foto voor je?

‘Mijn eerste werkplek, het durven aangaan van avontuur, en het leren kennen van een hele andere cultuur!’