Stel je bijna vierhonderd pagina’s voor van onze rubriek ’In Beeld’ en je hebt een indruk van het recent verschenen fotoboek The Beauty Of Chemistry.

Philip Ball is voormalig Nature-redacteur en auteur van populair-wetenschappelijke essays en columns. Voor zijn laatste project zocht hij samenwerking met Wenting Zhu en Yan Liang, die beide een grote naam hebben als het gaat om het in beeld brengen van het allerkleinste. De samenwerking leverde met The Beauty Of Chemistry een werkelijk schitterend boek op, waarin Balls vaardige pen perfect combineert met de duizenden fascinerende foto’s van Zhu en Liang.

De fotogenieke kristallen en vlammen ontbreken natuurlijk niet, maar ook minder voor de hand liggende benaderingen als precipitatie en dendritische groei krijgen een hoofdstuk. Persoonlijke favoriet is het korte hoofdstuk waarin de auteurs de uit de oudheid bekende methode van liquor silicum gebruiken om ‘chemische tuinen’ te maken: ogenschijnlijk organisch groeiende structuren met louter anorganische moleculen. Ball kleedt de foto’s aan met stukjes historie en quotes van beroemde chemici, afgewisseld met anekdotes en interessante feitjes.

Voor een boek wat zo draait om esthetiek is de vormgeving met zijn simpele, schreefloze letter en eenvoudige indeling zonder frivoliteiten een beetje fantasieloos; het is duidelijk dat het budget vooral is gaan zitten in de fotografie en de inhoudelijke kennis van Ball. En dat is in dit geval een goede keus geweest.

The Beauty Of Chemistry – Art, Wonder And Science