Bloedtest toont hersenschade bij amateurboksers aan

Het eiwit neuronspecifiek enolase (NSE) kan dienen als biomarker voor het aantonen van hersenbeschadigingen aan de hand van een bloedtest. Dat schrijven Zweedse en Turkse wetenschappers in het tijdschrift Brain Injury.

Eerder hadden dezelfde onderzoekers al aangetoond dat je hersenschade kan aflezen uit het ruggenmergvocht. Maar analyse daarvan is nogal ingrijpend. Een bloedtest is stukken praktischer.

De onderzoekers kwamen het eiwit op het spoor door 44 Turkse amateurboksers te volgen tijdens een trainingskamp. Hun bloed werd vergeleken met dat van een controlegroep van niet-boksers.

Opvallend was dat de boksers zelfs aan het begin van het trainingskamp al relatief veel NSE in hun bloed hadden, terwijl er speciaal op was toegezien dat ze de twee maanden daarvóór niet hadden gebokst. Dit toont dus aan dat hoofdletsel kennelijk nog maanden doorwerkt, ook al merk je het niet.

De onderzoekers willen nu ook boksers gaan volgen die meedraaien in het wedstrijdcircuit en nu en dan knockout gaan, om te zien hoe hun NSE-spiegel fluctueert in de loop van de tijd.

Ze denken dat de bloedtest uiteindelijk kan worden gebruikt om te beoordelen op welk moment een bokser echt moet ophouden met zichzelf suf te laten beuken. Maar ook om ouders duidelijk te maken dat ze hun kinderen toch echt beter niet naar een boksschool kunnen sturen.

bron: Göteborgs Universitet