Agressie heeft zelfde effect op hersenen als seks en drugs

Muizen zoeken actief naar ruzie met soortgenoten omdat hun hersenen dan worden beloond met een extra dosis dopamine. Dat melden onderzoekers van Vanderbilt University in het tijdschrift Psychopharmacology.

Het zou betekenen dat agressie ongeveer hetzelfde effect op de hersenen heeft als seks, lekker eten en drugs.

De onderzoekers zetten eerst een mannetjesmuis samen met een vrouwtje in een kooi. Vervolgens vervingen ze het vrouwtje door een ander mannetje, dat uiteraard met de nodige agressie ontvangen werd. Daarna haalden ze de indringer weg en trainden het eerste mannetje zo, dat hij die indringer kon laten terugkomen door met zijn neus tegen een knop te duwen. Het wonderlijke was dat die muis dat ook bijzonder graag bleek te doen.

Gaf je de muis een geneesmiddel dat de dopaminereceptoren blokkeert, dan had hij ineens veel minder zin in vechten. Andere proeven lieten zien dat dat niet kwam doordat het medicijn de muis verdoofde.

De onderzoekers stellen heel voorzichtig dat het misschien kan verklaren waarom mensen zo graag kijken naar agressieve sporten, zoals boksen en American football.

bron: Vanderbilt University