Desaturase-enzym maakt nieuwe producten

Het enzym desaturase kan niet alleen waterstofatomen verwijderen van een koolstofketen, het blijkt ook vetzuren te kunnen splitsen in nieuwe producten. Dat melden wetenschappers van Brookhaven deze week in PNAS en in deze video.

De wetenschappers onderzochten de plaats waar het enzym desaturase aangrijpt op verzadigde vetzuren. Het enzym verwijdert een waterstofatoom uit de koolstofketen, en creëert zo een dubbele koolstof-koolstofband. Zie daar: een onverzadigd vetzuur.

Tijdens hun experimenten pasten de wetenschappers enkele aminozuren in het enzym aan, en keken of de plaats van de dubbel band in het product zou veranderen. Maar tijdens hun experimenten zagen ze dat er helemaal geen dubbele C-C-banden ontstonden, terwijl het substraat wel was opgebruikt.

Het enzym had twee allylische alcoholen en een vetzuur met twee dubbele banden gemaakt. Volgens de onderzoekers is het verrassend dat een kleine modificatie in het enzym geheel nieuwe producten oplevert. De meeste oplosbare enzymen zijn immers ‘geprogrammeerd’ om een specifieke reactie te verrichten.

De vraag is nu nog hoe de veranderingen in structuur precies het werkingmechanisme van het enzym beïnvloeden. De onderzoekers willen dan ook röntgendiffractie op het enzym loslaten om de 3D-structuur te bepalen.

Bron: Brookhaven National Laboratory