Neusgatendesinfectiemiddel klaar voor klinische tests

Destiny Pharma uit Brighton (Engeland) denkt een molecuul in handen te hebben waar de ziekenhuisbacterie MRSA niet tegen kan. Als de klinische tests een succes zijn, zou het middel in 2011 klaar voor de verkoop kunnen zijn.

Het middel zou als een gel in de neusgaten moeten worden gesmeerd om eventuele nasale MRSA-kolonies te bestrijden en zo de verspreiding van de bacterie te voorkomen.

Destiny Pharma weet nog niet precies hoe de moleculen uit de XF-serie werken, maar duidelijk is wel dat ze fundamenteel anders zijn dan klassieke antibiotica. Ze binden zich niet aan bacteriën via specifieke receptoren maar puur via elektrostatische krachten. Vandaar dat de kans heel klein zou moeten zijn dat een bacterie er resistentie tegen ontwikkelt: de benodigde verandering is te ingrijpend. Bij proeven in vitro was MRSA in elk geval na 55 blootstellingen nog even kwetsbaar.

De XF-moleculen werken met name tegen Gram-positieve aerobische bacteriën zoals Staphylococcus-, Streptococcus- en Enterococcus-soorten. Het verst ontwikkeld is XF-73, waar sinds een jaar klinische tests (fase 1/2a) mee worden gedaan.