In ResourCity komen chemie, duurzaamheid en weetjes over de stad waarin je de game speelt samen.

De gameplay van augmented reality scheikunde-game ResourCity lijkt op die van Pokémon Go, maar in plaats van Pikachu en Charmander, moet je koolstof, aluminium en tientallen andere exotische en minder exotische chemische elementen vangen. De app was al te spelen in Antwerpen, Mol en Parijs, en daar is nu, in samenwerking met de Koninklijke Nederlandse Chemische Vereniging (KNCV), Oss aan toegevoegd.

Met behulp van je locatie en een kaart zie je waar de elementen, tachtig in totaal, zich verstoppen. Kom je in de buurt van een waterstofatoom, dan zie je die via de camera van je telefoon in de vorm van een dansende waterdruppel op straat. Nadat je de druppel vangt, krijg je een weetje over waterstof. Zo verzamel je vijftien soorten atomen in de stad, van waterstof en zuurstof tot het schaarse goud en kobalt. Daarna is het tijd om moleculen te bouwen met je vangst en weetjes vrij te spelen over de omgeving.

Philip Marynissen is kartrekker van de game vanuit de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (VITO). ‘De steden waarin je kunt spelen, worden aangemoedigd om te helpen bij het vormgeven van deze weetjes en om de locaties van de elementen bepalen’, vertelt hij. ‘Zo wordt ResourCity echt een spel op maat van je stad of gemeente. Je kunt er een flinke wandeling van maken, die extra beweging is natuurlijk mooi meegenomen.’