Gewichtloosheid maakt bacteriën gevaarlijker

Salmonella typhimurium wordt drie keer zo gevaarlijk wanneer je hem kweekt onder gewichtloze omstandigheden. Dat melden onderzoekers van Arizona State University in PNAS. Ze weten niet hoe het komt maar ze vermoeden dat de minder hevige vloeistofstroming rond de cellen (‘fluid shear’) er iets mee te maken zou kunnen hebben.

De onderzoekers gaven het kweekje een jaar geleden mee met de space shuttle Atlantis, waar het 24 uur mocht groeien. Identieke kweekjes kregen op Aarde dezelfde behandeling.

Achteraf bleek de LD50-dosis, waaraan de helft van de proefmuizen overlijdt, bij de ruimtebacteriën een factor drie lager te liggen. Bij die bacteriën was de expressie van 167 genen anders dan bij de controlekweekjes, en er werden andere hoeveelheden aangemaakt van 73 eiwitten.

Al eerder is gebleken dat bacteriën in de ruimte zich anders gaan gedragen en bijvoorbeeld corrosie van ruimtevaartuigen in de hand kunnen weken. Tot nu toe werd aangenomen dat ze door kosmische straling sneller muteerden. Dat gewichtloosheid op zich al zo’n sterk effect heeft, is nieuw.

De astronauten zijn gewaarschuwd.

bron: news@nature, Associated Press