Planten snuiven mosterdgas

Cover - Detectie chemische wapens mbv planten

Beeld: HIMS / Analytical Methods

Is er ergens een aanslag geweest met chemische wapens, dan zou je dat terug moeten kunnen zien in de bladeren van planten. Hoe je dat doet lieten Nederlandse onderzoekers zien in Analytical Methods.

Ondanks dat het gebruik van chemische wapens verboden is, komt de inzet ervan toch voor. Maar je kunt niet op basis van geruchten bevestigen of ergens chemische wapens zijn ingezet. Met financiële steun van het Nederlands Ministerie van Defensie en de Organisation for the Prohibition of Chemical Weapons (OPCW) vonden Mirjam de Bruin-Hoegée, Arian van Asten en collega’s van de Universiteit van Amsterdam en TNO Defense, Safety and Security een manier om uit planten op te maken of chemische wapens zijn gebruikt.

Planten hebben namelijk de gewoonte om zogeheten adducten te maken met stoffen uit hun omgeving; ze bewegen natuurlijk niet en dus kun je ze soms inzetten als dagboek van de omgeving. De onderzoekers maakten een gesloten, veilige opstelling om verschillende planten bloot te stellen aan diverse concentraties gevaarlijke gassen en vloeistoffen. Het ging om mosterdgas, sarin, chloorgas en Novichock A-234 die ze ofwel in damp- dan wel in vloeistofvorm toedienden aan brandnetel-, laurier- of basilicumbladeren.

0098-Mockup-KNCV_Betaalhekje_412x374

Verder lezen?

• krijg toegang tot ons online archief met meer dan 10.000 artikelen over chemie, life sciences en procestechnologie;
  • kijk webinars live mee of later terug, lees exclusieve online-only content en plaats reacties op artikelen;
  • ontvang elke week onze nieuwsbrief C2Weekly in je mailbox met nieuws en ontwikkelingen zodat je altijd up-to-date bent.

Als lid van de KNCVKVCVNBV, of NVBMB  heeft u onbeperkt toegang tot deze site, u kunt hier inloggen.

0098-Mockup-KNCV_Betaalhekje_Logo-balk